Kiszone warzywa

Tanie suplementy diety które zrobisz sam w domu

Wszystkie badania na świecie wskazuję że nasze społeczeństwo nadużywa suplementów diety. Musimy mieć witaminy na to i na tamto, suplementy diety na coś jeszcze innego oraz parę dodatkowych fiolek specyfików na kilka kolejnych dolegliwości. Portfele po wizycie w aptece chudną a nasze apteczki coraz bardziej tyją powoli osiągając rozmiary szafek kuchennych. Tabletkowe szaleństwo rośnie, a przecież wystarczy obejrzeć się parędziesiąt lat wstecz i okazuje się że ludzie wtedy nie brali tabletek wiadrami a jednak nie narzekali na tyle dolegliwości co obecne społeczeństwo.

Kiszonki, to coś co znane jest od pokoleń. Kiszone warzywa gościły na stołach naszych pradziadów w przeróżnych formach. W czasach gdy nie było tabletek, jedzono je jako dania główne, przekąski i dodatki do dań. Obecnie łatwiej jest łyknąć tabletkę niż włożyć trochę pracy w zrobienie zdrowego jedzenia samemu, a to błąd.

Kiszone warzywa to naturalne probiotyki i witaminy

Wszystkie badania na świecie wskazują że, kiszonki to najlepsze i najbogatsze źródło wielu witamin i innych składników mineralnych. Jedząc kiszone warzywa i owoce dostarczamy organizmowi samych dobrych składników;

  • witaminy z grupy B,
  • witamina C,
  • antyoksydanty,
  • składniki mineralne,
  • bakterie kwasu mlekowego.

A poza tym;

  • są niskokaloryczne,
  • korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie,
  • wspomagają układ odpornościowy,
  • poprawiają trawienie i pracę jelit.

Kiszonki domowe czy ze sklepu?

Kiszone warzywa i owoce można kupić w sklepie, ale można też zrobić samemu. Dlaczego więc nie ułatwić sobie życia i nie kupić gotowego produktu? Niestety wiele kiszonych warzyw i owoców mięknie w trakcie kiszenia oraz traci kolor. Jak wiadomo jemy też oczami więc producenci aby zatrzymać formę i kolor kiszonych warzyw i owoców dodają do roztworu octu, co niestety zabija sporą część dobrych wartości. Lepiej jest więc kiszonki robić samemu lub kupować w sprawdzonych sklepach i tylko te których skład nie zawiera octu.

Co j jak można kisić?

Kisić można właściwie wszystkie warzywa i owoce, choć należy jednak wybierać te twardsze gdyż proces kiszenia je rozmiękcza. Wystarczy mieć

  • ulubione warzywa lub owoce
  • słoik lub inny pojemnik ze szczelnym przykryciem
  • wodę z solą ( łyżeczka soli na 1 litr wody)
  • przyprawy (czosnek,liść laurowy, ziele angielskie, goździki lub inne w zależności od smaku i fantazji).

Wyparzone warzywa lub owoce wsadzamy do pojemnika razem z przyprawami, zalewamy przestudzoną zalewą z wody i soli, zakręcamy, odstawiamy w ciepłe miejsce na kilkanaście dni. I gotowe. Należy jednak pamiętać że, aby kiszonki były naprawdę dobre nie należy używać wody kranowej (chlor) i soli, która zawiera substancje przeciw zbrylające. Reszta to już tylko fantazja robiącego.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com