• Kiszone warzywa

    Tanie suplementy diety które zrobisz sam w domu

    Wszystkie badania na świecie wskazuję że nasze społeczeństwo nadużywa suplementów diety. Musimy mieć witaminy na to i na tamto, suplementy diety na coś jeszcze innego oraz parę dodatkowych fiolek specyfików na kilka kolejnych dolegliwości. Portfele po wizycie w aptece chudną a nasze apteczki coraz bardziej tyją powoli osiągając rozmiary szafek kuchennych. Tabletkowe szaleństwo rośnie, a przecież wystarczy obejrzeć się parędziesiąt lat wstecz i okazuje się że ludzie wtedy nie brali tabletek wiadrami a jednak nie narzekali na tyle dolegliwości co obecne społeczeństwo.

    Kiszonki, to coś co znane jest od pokoleń. Kiszone warzywa gościły na stołach naszych pradziadów w przeróżnych formach. W czasach gdy nie było tabletek, jedzono je jako dania główne, przekąski i dodatki do dań. Obecnie łatwiej jest łyknąć tabletkę niż włożyć trochę pracy w zrobienie zdrowego jedzenia samemu, a to błąd.

    Kiszone warzywa to naturalne probiotyki i witaminy

    Wszystkie badania na świecie wskazują że, kiszonki to najlepsze i najbogatsze źródło wielu witamin i innych składników mineralnych. Jedząc kiszone warzywa i owoce dostarczamy organizmowi samych dobrych składników;

    • witaminy z grupy B,
    • witamina C,
    • antyoksydanty,
    • składniki mineralne,
    • bakterie kwasu mlekowego.

    A poza tym;

    • są niskokaloryczne,
    • korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie,
    • wspomagają układ odpornościowy,
    • poprawiają trawienie i pracę jelit.

    Kiszonki domowe czy ze sklepu?

    Kiszone warzywa i owoce można kupić w sklepie, ale można też zrobić samemu. Dlaczego więc nie ułatwić sobie życia i nie kupić gotowego produktu? Niestety wiele kiszonych warzyw i owoców mięknie w trakcie kiszenia oraz traci kolor. Jak wiadomo jemy też oczami więc producenci aby zatrzymać formę i kolor kiszonych warzyw i owoców dodają do roztworu octu, co niestety zabija sporą część dobrych wartości. Lepiej jest więc kiszonki robić samemu lub kupować w sprawdzonych sklepach i tylko te których skład nie zawiera octu.

    Co j jak można kisić?

    Kisić można właściwie wszystkie warzywa i owoce, choć należy jednak wybierać te twardsze gdyż proces kiszenia je rozmiękcza. Wystarczy mieć

    • ulubione warzywa lub owoce
    • słoik lub inny pojemnik ze szczelnym przykryciem
    • wodę z solą ( łyżeczka soli na 1 litr wody)
    • przyprawy (czosnek,liść laurowy, ziele angielskie, goździki lub inne w zależności od smaku i fantazji).

    Wyparzone warzywa lub owoce wsadzamy do pojemnika razem z przyprawami, zalewamy przestudzoną zalewą z wody i soli, zakręcamy, odstawiamy w ciepłe miejsce na kilkanaście dni. I gotowe. Należy jednak pamiętać że, aby kiszonki były naprawdę dobre nie należy używać wody kranowej (chlor) i soli, która zawiera substancje przeciw zbrylające. Reszta to już tylko fantazja robiącego.

    Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com