Kiszone warzywa

Czy warto spożywać kiszonki?

Kiszone warzywa wpisują się w tradycyjną kuchnię polską, goszcząc w niej od wieków. Kiszonki są nie tylko smaczne, ale i zdrowe, dlatego warto je regularnie spożywać. Zawierają wiele cennych składników odżywczych, które wpływają dobroczynnie na funkcjonowanie całego organizmu oraz poprawę naturalnej odporności. Można mieć zdrowie na talerzu i to bez żadnej chemii.

Czym jest kiszenie?

Kiszenie to naturalna metoda konserwacji żywności i przedłużenia jej przydatności do spożycia. Opiera się na procesie fermentacji mlekowej, który przeprowadzony jest przez obecne w kiszonkach bakterie kwasu mlekowego. Odpowiednio przeprowadzony proces kiszenia zapobiega gniciu produktów, zapewniając im trwałość oraz charakterystyczny smak. W kuchni polskiej kiszonki goszczą już od wieków i to nie tylko jako ogórki kiszone czy kapusta. Do kiszenia nadają się również grzyby, buraki, cukinia, kalafior, marchew czy cytryny. Do kiszenia wystarczy jedynie posolona, ugotowana woda, szczelny słoik, kamionkowy garnek lub beczka. Do rozpoczęcia procesu fermentacji potrzebna jest temperatura pokojowa.

Dlaczego warto jeść kiszonki?

Kiszone warzywa i owoce powinny znaleźć się w diecie każdej osoby (https://ranozebrano.pl/warzywa-owoce/kiszone). Kiszonki mogą spożywać już dzieci, o ile tylko nie zawierają one dużej ilości soli. W kiszonkach można znaleźć dużą dawkę witamin, w szczególności witaminy C, A, E, K oraz składniki mineralne potas, sód, magnez, wapń, fosfor.

– Dobroczynne działanie kiszonek można przypisywać również obecności zdrowych bakterii kwasu mlekowego, które dobroczynnie wpływają na organizm – przyczyniają się do wzmocnienia odporności organizmu, a także wzbogacają florę bakteryjną jelit, wspomagając procesy trawienia oraz przemiany materii.

– Warto wspomnieć, że kwas mlekowy pełni rolę naturalnego probiotyku, dlatego kiszonki są polecane do spożycia szczególnie w okresie wzmożonych zachorowań oraz przy antybiotykoterapii.

Czy każdy może spożywać kiszonki?


Mimo że kiszone warzywa i owoce są prawdziwym źródłem zdrowia, nie każdy może je spożywać. Z racji wysokiej zawartości soli, kiszonki powinny ograniczać osoby, które nie powinny spożywać dużej ilości sodu. Są to między innymi małe dzieci czy osoby chorujące na nerki lub nadciśnienie. Kiszonki nie są polecane dla osób z nietolerancją histaminy, a także dla pacjentów stosujących dietę lekkostrawną. Z racji wysokiej zawartości kwasu mlekowego, kiszonki mogą podrażniać układ pokarmowy osób, które zmagają się ze zgagą czy chorobą wrzodową. W przypadku pojawiania się takich dolegliwości, warto ograniczać spożywanie kiszonek, jednak nie trzeba ich całkowicie eliminować z diety.

Cooking obraz autorstwa KamranAydinov - www.freepik.com