• Kiszone warzywa

    Kiszone warzywa na poprawę odporności

    To, czy organizm podda się infekcji, zależy przede wszystkim od siły układu odpornościowego. Wysoka odporność zmniejsza ryzyko zachorowań na skutek działania wirusów i bakterii. Chroni też przed poważnymi chorobami. Dbanie o odporność to dla każdego powinien być jeden z priorytetów.

    Korzyści dla zdrowia z jedzenia kiszonek

    Jedzenie ma duży wpływ na zdrowie. Kiszonki to pod tym względem bardzo cenny produkt spożywczy. Warzywa w takiej postaci mają wiele witamin i składników mineralnych. To łączy je ze świeżymi ogórkami czy marchewkami. Już to sprawia, że kiszone warzywa pomagają dbać o odporność i zdrowie całego organizmu (https://ranozebrano.pl/warzywa-owoce/kiszone). Ich korzystne działanie jest jednak większe niż świeżych produktów. Podczas fermentacji powstaje kwas mlekowy. Ma on znakomity wpływ na florę bakteryjną jelit. Jeśli jest prawidłowa, organizm nie podda się tak łatwo chorobie. Kisząc warzywa, zyskuje się:

    • doskonały smak,
    • możliwość długiego przechowywania,
    • bardzo zdrowy produkt.

    Kisić samodzielnie czy kupić gotowy produkt?

    I w tej sytuacji może pojawić się dylemat, czy można zaufać temu, co się kupi, czy kisić samodzielnie. Kiszenie warzyw to jedna z najprostszych prac kuchennych. Trzeba wybrać warzywa do kiszenia, pokroić je i zalać wodą z solą. Zawartość słoja musi zostać czymś obciążona. I wystarczy poczekać na efekt. Własnoręcznie zrobiona kapusta kiszona to wspaniały produkt dla zdrowia.

    Można także kupić kapustę, ogórki czy inne warzywa kiszone, ale pod warunkiem, że była to naturalna fermentacja. Niekiedy dodawane są składniki, które dadzą podobny efekt smakowy, ale warzywa już tak zdrowe nie są. Takich produktów należy unikać. Warzyw ukiszonych w naturalny sposób najlepiej poszukać tam, gdzie sprzedawana jest zdrowa, naturalna żywność.

    Jak często jeść kiszone warzywa?

    Kiszone warzywa najlepiej jeść regularnie, nawet codziennie. Nie trzeba jeść ich dużo, ale powinny często gościć w codziennej diecie. Nie jest to problemem, ponieważ warzywami w tej postaci można się delektować przez cały rok. Nie jest to wyrzeczenie, bo ich smak jest znakomity. To chętnie wybierane składniki sałatek i produkty kładzione na chleb. Jeśli pojawi się nagła chęć na kiszone warzywa albo by jeść ich więcej, to warto tego posłuchać. To organizm daje znak, że ich potrzebuje. Więcej kiszonek warto jeść też wtedy, gdy panuje większa zachorowalność na przeziębienie i grypę.

    Kiszona kapusta czy kiszone ogórki to produkty znane i cenione w kuchni. Kisić można także inne warzywa. Wszystkie pomogą zadbać o odporność. Warto przyjrzeć się temu, czy nie je się ich za mało.

    Food obraz autorstwa KamranAydinov - www.freepik.com
  • Kiszone warzywa

    Tanie suplementy diety które zrobisz sam w domu

    Wszystkie badania na świecie wskazuję że nasze społeczeństwo nadużywa suplementów diety. Musimy mieć witaminy na to i na tamto, suplementy diety na coś jeszcze innego oraz parę dodatkowych fiolek specyfików na kilka kolejnych dolegliwości. Portfele po wizycie w aptece chudną a nasze apteczki coraz bardziej tyją powoli osiągając rozmiary szafek kuchennych. Tabletkowe szaleństwo rośnie, a przecież wystarczy obejrzeć się parędziesiąt lat wstecz i okazuje się że ludzie wtedy nie brali tabletek wiadrami a jednak nie narzekali na tyle dolegliwości co obecne społeczeństwo.

    Kiszonki, to coś co znane jest od pokoleń. Kiszone warzywa gościły na stołach naszych pradziadów w przeróżnych formach. W czasach gdy nie było tabletek, jedzono je jako dania główne, przekąski i dodatki do dań. Obecnie łatwiej jest łyknąć tabletkę niż włożyć trochę pracy w zrobienie zdrowego jedzenia samemu, a to błąd.

    Kiszone warzywa to naturalne probiotyki i witaminy

    Wszystkie badania na świecie wskazują że, kiszonki to najlepsze i najbogatsze źródło wielu witamin i innych składników mineralnych. Jedząc kiszone warzywa i owoce dostarczamy organizmowi samych dobrych składników;

    • witaminy z grupy B,
    • witamina C,
    • antyoksydanty,
    • składniki mineralne,
    • bakterie kwasu mlekowego.

    A poza tym;

    • są niskokaloryczne,
    • korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie,
    • wspomagają układ odpornościowy,
    • poprawiają trawienie i pracę jelit.

    Kiszonki domowe czy ze sklepu?

    Kiszone warzywa i owoce można kupić w sklepie, ale można też zrobić samemu. Dlaczego więc nie ułatwić sobie życia i nie kupić gotowego produktu? Niestety wiele kiszonych warzyw i owoców mięknie w trakcie kiszenia oraz traci kolor. Jak wiadomo jemy też oczami więc producenci aby zatrzymać formę i kolor kiszonych warzyw i owoców dodają do roztworu octu, co niestety zabija sporą część dobrych wartości. Lepiej jest więc kiszonki robić samemu lub kupować w sprawdzonych sklepach i tylko te których skład nie zawiera octu.

    Co j jak można kisić?

    Kisić można właściwie wszystkie warzywa i owoce, choć należy jednak wybierać te twardsze gdyż proces kiszenia je rozmiękcza. Wystarczy mieć

    • ulubione warzywa lub owoce
    • słoik lub inny pojemnik ze szczelnym przykryciem
    • wodę z solą ( łyżeczka soli na 1 litr wody)
    • przyprawy (czosnek,liść laurowy, ziele angielskie, goździki lub inne w zależności od smaku i fantazji).

    Wyparzone warzywa lub owoce wsadzamy do pojemnika razem z przyprawami, zalewamy przestudzoną zalewą z wody i soli, zakręcamy, odstawiamy w ciepłe miejsce na kilkanaście dni. I gotowe. Należy jednak pamiętać że, aby kiszonki były naprawdę dobre nie należy używać wody kranowej (chlor) i soli, która zawiera substancje przeciw zbrylające. Reszta to już tylko fantazja robiącego.

    Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com
  • Kiszone warzywa

    Czy warto spożywać kiszonki?

    Kiszone warzywa wpisują się w tradycyjną kuchnię polską, goszcząc w niej od wieków. Kiszonki są nie tylko smaczne, ale i zdrowe, dlatego warto je regularnie spożywać. Zawierają wiele cennych składników odżywczych, które wpływają dobroczynnie na funkcjonowanie całego organizmu oraz poprawę naturalnej odporności. Można mieć zdrowie na talerzu i to bez żadnej chemii.

    Czym jest kiszenie?

    Kiszenie to naturalna metoda konserwacji żywności i przedłużenia jej przydatności do spożycia. Opiera się na procesie fermentacji mlekowej, który przeprowadzony jest przez obecne w kiszonkach bakterie kwasu mlekowego. Odpowiednio przeprowadzony proces kiszenia zapobiega gniciu produktów, zapewniając im trwałość oraz charakterystyczny smak. W kuchni polskiej kiszonki goszczą już od wieków i to nie tylko jako ogórki kiszone czy kapusta. Do kiszenia nadają się również grzyby, buraki, cukinia, kalafior, marchew czy cytryny. Do kiszenia wystarczy jedynie posolona, ugotowana woda, szczelny słoik, kamionkowy garnek lub beczka. Do rozpoczęcia procesu fermentacji potrzebna jest temperatura pokojowa.

    Dlaczego warto jeść kiszonki?

    Kiszone warzywa i owoce powinny znaleźć się w diecie każdej osoby (https://ranozebrano.pl/warzywa-owoce/kiszone). Kiszonki mogą spożywać już dzieci, o ile tylko nie zawierają one dużej ilości soli. W kiszonkach można znaleźć dużą dawkę witamin, w szczególności witaminy C, A, E, K oraz składniki mineralne potas, sód, magnez, wapń, fosfor.

    – Dobroczynne działanie kiszonek można przypisywać również obecności zdrowych bakterii kwasu mlekowego, które dobroczynnie wpływają na organizm – przyczyniają się do wzmocnienia odporności organizmu, a także wzbogacają florę bakteryjną jelit, wspomagając procesy trawienia oraz przemiany materii.

    – Warto wspomnieć, że kwas mlekowy pełni rolę naturalnego probiotyku, dlatego kiszonki są polecane do spożycia szczególnie w okresie wzmożonych zachorowań oraz przy antybiotykoterapii.

    Czy każdy może spożywać kiszonki?


    Mimo że kiszone warzywa i owoce są prawdziwym źródłem zdrowia, nie każdy może je spożywać. Z racji wysokiej zawartości soli, kiszonki powinny ograniczać osoby, które nie powinny spożywać dużej ilości sodu. Są to między innymi małe dzieci czy osoby chorujące na nerki lub nadciśnienie. Kiszonki nie są polecane dla osób z nietolerancją histaminy, a także dla pacjentów stosujących dietę lekkostrawną. Z racji wysokiej zawartości kwasu mlekowego, kiszonki mogą podrażniać układ pokarmowy osób, które zmagają się ze zgagą czy chorobą wrzodową. W przypadku pojawiania się takich dolegliwości, warto ograniczać spożywanie kiszonek, jednak nie trzeba ich całkowicie eliminować z diety.

    Cooking obraz autorstwa KamranAydinov - www.freepik.com